Otwierasz restaurację? Zadbaj o spójną o identyfikację wizualną
Identyfikacja wizualna to pierwsze wrażenie, jakie sprawia na potencjalnym kliencie Twoja firma. W dzisiejszym artykule dowiesz się, dlaczego jest tak ważna, co się na nią składa oraz jak zadbać o spójna identyfikację wizualną Twojej firmy.
Czym jest identyfikacja wizualna?
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2018 r. liczbę placówek gastronomicznych stałych oraz sezonowych w Polsce oszacowano na ponad 69,8 tys. Wśród nich 28,2 procent stanowiły restauracje. Liczby te są ogromne i mogą przyprawić o zawrót łowy początkujących restauratorów. Automatycznie nasuwa się pytanie - jak wyróżnić się na tle tak dużej konkurencji i sprawić, by to właśnie naszą firmę pokochali klienci? Może w tym pomóc spójna identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna to jedno z tych narzędzi wykorzystywanych w marketingu, które służy do budowania świadomości marki i kreowania wizerunku firmy na rynku.
Co składa się na identyfikację wizualną restauracji?
Na identyfikację wizualną restauracji składa się mnóstwo elementów. Zaczynając od logo firmy, poprzez zaprojektowanie materiałów firmowych (menu, karty dań, pieczątki, etykiety firmowe, cennik), zaprojektowanie materiałów reklamowych (broszur, katalogów, ulotek, reklam prasowych), oznakowanie na zewnątrz firmy, określenie kolorystyki firmowej, wystrój restauracji, ubiór pracowników aż po oznakowanie samochodów firmowych.
Jak widać, w skład identyfikacji wizualnej wchodzi bardzo dużo rzeczy, dlatego najlepiej szczegółowo zaplanować ją od samego początku istnienia firmy. Najpierw warto stworzyć koncept całej marki – nazwę, idee, sposób wyrazu i komunikacji. Następnie pod gotowy pomysł dopasować poszczególne elementy identyfikacji wizualnej, zaczynając od największych – takich jak wystrój lokalu gastronomicznego, aż po same szczegóły, które są nie mniej istotne, takie jak wizytówki czy ulotki. Podczas tych działań można szukać inspiracji wśród istniejących już lokali gastronomicznych w Polsce i na całym świecie, które osiągnęły sukces, ale bezwzględnie nie można ich kopiować.
Co daje spójna identyfikacja wizualna restauracji?
Spójny wizerunek niesie za sobą wiele zalet dla marki. Przede wszystkim pozwala się wyróżnić wśród konkurencji, zrobić dobre pierwsze wrażenie, a następnie zaistnieć w świadomości klientów. Spójna identyfikacja wizualna to także sygnał dla klientów, że firma jest profesjonalna. Ponadto spójny wizerunek pomaga:
- zwiększyć rozpoznawalność w branży (co w gastronomii jest niezwykle ważne),
- wzbudzić zaufanie wśród odbiorców,
- stworzyć silną markę,
- dotrzeć i pozostać w świadomości odbiorców,
- przyjaźnie i czytelnie przedstawić treści związane z naszą firmą,
- budować relacje z otoczeniem,
- dotrzeć do nowych klientów,
- wzbudzić sympatię i przywiązanie u klientów.
Liczy się jakość materiałów wizualnych
Aby spójna identyfikacja wizualna osiągała zamierzony efekt materiały wykorzystywane w jej budowaniu powinny być profesjonalnie wykonane i dobrej jakości. Przy przygotowywaniu menu, ulotek reklamowych czy wizytówek restauracji warto dać się na doświadczenie profesjonalnych firm zajmujących się drukiem tego typu materiałów.