Jak zaprojektować oryginalny plakat? Nasze wskazówki
Toniemy wśród morza ofert, szyldów i reklam. Wszystko wokół woła o naszą uwagę. Nie ma na to rady, w takim żyjemy świecie. Aby spełnić swoją funkcję, plakat musi być oryginalny. Inny niż wszystko.
Do podstawowych cech plakatu należy wielkość i kolor, ponieważ ten rodzaj komunikatu oddziałuje przede wszystkim powierzchnią. Nie ma wątpliwości, że mały i blady lub wyblakły na słońcu arkusz nie zostanie nawet zauważony. Projektując plakat, należy więc od razu myśleć z rozmachem o sporej powierzchni nasyconej kolorem. Kolejny parametr to trwałość. Plakaty często wiszą na tablicach ogłoszeniowych, narażone są więc na działanie czynników atmosferycznych. Warto wybrać grubszy papier i zabezpieczyć go foliowaniem lub nawet laminowaniem.
Plakat przyciąga
Pierwszym celem plakatu jest zatrzymanie wzroku przeciętnego przechodnia. Wielkość i kolor mają tu kluczowe znaczenie. Oprócz nich istotny będzie też duży element graficzny, widoczny z daleka. Obraz zadziała, mimo że z większej odległości tekst będzie jeszcze nieczytelny. Warto tu postawić na jeden motyw. Minimalizm to dobra droga.
Plakat intryguje
Kolejnym krokiem jest sprawienie, by przechodzień się zatrzymał. Jeśli zacznie się przyglądać, to już duży sukces. Nie dotrzemy do niego z informacjami inną drogą. Musi przystanąć. Pomysłowa grafika i nieszablonowe podejście do tematu sprawią, że odbiorca zechce zrozumieć, o co dokładnie chodzi.
Plakat informuje
Jeśli przechodzień przystanie, to zacznie czytać. Afisz niesie w sobie konkretne informacje. To przykładowo tytuł, termin, miejsce, nazwiska. Do wyboru jest niezliczona ilość czcionek i ich wielkości, nie wspominając już o cieniowaniu, innych efektach graficznych i oczywiście kolorze. Trafne dopasowanie wszystkich tych czynników wymaga wyczucia artystycznego i pewnego doświadczenia. Tekst musi pozostać czytelny, ale nie wszystko może być napisane tak samo, aby nie przytłoczyć kompozycji literami.
Plakat dekoruje
Ze względu na to, że plakat to rodzaj wypowiedzi również artystycznej, ma on wartość estetyczną. Dowodzą tego bardzo interesujące wystawy i galerie plakatu. Im bardziej oryginalny obraz, tym ciekawszą jest ozdobą wnętrza lub witryny. I, co warte podkreślenia, może mówić wiele nie tylko o promowanym wydarzeniu, lecz także o organizatorze, jego stylu i stopniu profesjonalizmu.
Plakat zostaje w pamięci
Miarą oryginalności plakatu jest to, czy zostanie on w pamięci odbiorców. Jest duża szansa, że jeśli uda się osiągnąć wyżej wymienione cele, afisz spełni zadanie. Wszak większość przechodniów to wzrokowcy.