Pieczątka firmowa a formalności urzędowe
Urzędy i instytucje państwowe nie mają prawa żądać od osób prowadzących własną działalność gospodarczą, by podczas uwierzytelniania i podpisywania dokumentów posługiwały się pieczęcią firmową. Co prawda na wielu urzędowych drukach istnieje rubryka przeznaczona na podpis i pieczątkę przedsiębiorcy, ale wystarczy złożyć w tym miejscu własnoręczny podpis, aby była honorowana przez pracowników danej instytucji państwowej. Niestety nierzadko zdarza się, że urzędnicy nie do końca dają wiarę takim tłumaczeniom i nalegają na to, aby odbicie pieczątki firmowej znalazło się na dokumencie. Trzeba mieć świadomość, że nie jest to obowiązkowe, jednak aby uniknąć trudności i nie marnować czasu na niepotrzebne utarczki ze zdeterminowanymi urzędnikami, warto wyrobić sobie pieczątkę.
Pieczątka firmowa – czy jest obowiązkowa? Podpowiadamy!
Właśnie założyłeś firmę i dopinasz wszystkie formalności, ale siedzi Ci w głowie jeszcze pieczątka firmowa? Czy jest obowiązkowa? Teoretycznie nie, ponieważ nie istnieją w związku z tym żadne konkretne regulacje prawne, jednakże mimo to warto ją mieć, ponieważ bardzo usprawnia to wiele czynności związanych z prowadzeniem działalności. Jej posiadanie przekłada się też na budowanie profesjonalnego wizerunku firmy. Tak więc pieczątka firmowa, czy jest obowiązkowa? Nie – ale zleć jej wyrobienie jak najszybciej!
Pieczęć firmowa – kiedy konieczna?
O ile w instytucjach państwowych obowiązują opisane powyżej regulacje, o tyle w wielu innych, takich jak banki, pracownicy podczas obsługiwania osób prowadzących działalność gospodarczą mogą chcieć, aby podczas zatwierdzania dokumentów klienci prowadzący działalność gospodarczą posługiwali się firmowa pieczęcią. Ponieważ kontakty z bankami są w przypadku posiadania własnej firmy nieuniknione (prowadzenie firmowego rachunku bankowego jest obowiązkowe), to okazuje się, że wyrobienie sobie pieczątki jest jednak koniecznością. Nie jest to jednak jakaś wielka niedogodność. Dobrej jakości pieczątka jest dostosowana do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy. Nowoczesne modele są wyjątkowo poręczne i niewielkie, a innowacyjne technologie powodują, że służą one niezawodnie przez bardzo długi czas.
Pieczątka – działalność gospodarcza. Czy warto?
Zastanawiasz się czy przyda Ci się pieczątka? Działalność gospodarcza może i nie jest prawnie powiązana z jej posiadaniem, jednak rekomendujemy wyrobienie pieczątki jak najszybciej, ponieważ może to usprawnić Ci załatwianie wielu spraw w firmie. Druga sprawa, jak powinna wyglądać taka pieczątka? Działalność gospodarcza wiąże się z posiadaniem nazwy firmy, numerem NIP, REGON i innych podstawowych danych. Ostateczna decyzja o posiadaniu pieczątki przy działalności gospodarczej należy jednak do Ciebie.
Co powinno się znaleźć na pieczątce firmowej?
Kiedy zapadnie decyzja o wyrobieniu sobie firmowej pieczątki, warto się zastanowić, jak będzie ona wyglądać. Kilka rzeczy powinno się na niej znaleźć bez względu na to, jaki rodzaj działalności prowadzimy. Są to chociażby: nazwa firmy, adres siedziby, numer NIP oraz dane kontaktowe, takie jak numer telefony stacjonarnego, komórkowego oraz adres email i adres strony internetowej. Dzięki tym danym zarówno kontrahenci, jak i urzędnicy, pracownicy banku i potencjalni klienci, którzy będą w posiadaniu dokumentu opatrzonego taką pieczątka, będą mieli ułatwiony kontakt z przedsiębiorcą.
Pieczątka firmowa – obowiązek?
Wiele osób zamierzających założyć swoją firmę czy chociażby działalność gospodarczą, zadają sobie jedno bardzo istotne pytanie, mianowicie pieczątka firmowa – obowiązkowa czy nie? Otóż, nie ma takiego obowiązku, jednak w wielu przypadkach pieczątka może okazać się pomocna. Może to usprawnić wiele działań w firmie, a ponadto pieczątka zazwyczaj posiada wygrawerowaną nie tylko nazwę firmy czy właściciela, ale również NIP oraz REGON, czyli dwa najistotniejsze numery w działalności. W kwestii pieczątki masz wybór, jednak kto nie chce mieć pieczątki ze swoim nazwiskiem?