Jakie elementy powinny znaleźć się na Twojej pieczątce firmowej?

13.07.2020

Wzbudza prestiż, zaufanie, świadczy dobrze o Twojej firmie – takie sformułowania przychodzą do głowy, kiedy myślimy o pieczątce. Choć nie jest wymagana, to niemalże wszystkie firmy się na nią decydują. Dzisiaj podpowiadamy, jakie elementy warto w niej zawrzeć, a które okazują się konieczne.

Pieczątka – w teorii i w praktyce

Dzisiaj prawnie już nie musimy mieć pieczątki firmowej, jednak jej posiadanie ma naprawdę wiele zalet. Przede wszystkim jest to nośnik najważniejszych informacji o firmie, które regularnie umieszczamy na formalnych dokumentach. Zatem, mając pieczątkę, oszczędzamy czas - ponadto wypisywanie danych ręcznie mogłoby być uciążliwe. Niemniej istotna zaleta to budowanie pozytywnego wizerunku. Firma bez pieczątki wzbudza dużo mniejsze zaufanie, dlatego jej posiadanie potwierdza naszą wiarygodność i profesjonalizm. I choć prawnie nie musimy jej używać, to nadal jest wymagana w wielu instytucjach, a jej brak spotyka się z oporem urzędników.

Niektóre dane są konieczne

O informacjach, które umieszczamy na firmowej pieczątce, zazwyczaj decydujemy sami. Jednak warto przy wyborze wziąć pod uwagę pewne aspekty. Według przepisów prawa przedsiębiorca jest zobowiązany do ujawniania pewnych informacji o swojej działalności – jeżeli tego nie zrobi, może nawet otrzymać karę grzywny. Co prawda, aby dokument był ważny, nie musimy podawać danych za pomocą stempla – jednak jest to zdecydowanie wygodne. Zatem za informacje, które warto uwzględnić przy wyborze pieczątki, uważa się pełną nazwę firmy oraz dokładny adres siedziby. Istotny okazuje się również NIP, czyli numer identyfikacji podatkowej.

Spółka prawa handlowego

Wymienione powyżej dane są pożądane dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Obowiązują one również spółki prawa handlowego, jednak w ich przypadku dobrze, aby pieczątka zawierała także oznaczenie sądu rejonowego. Ważna okazuje się również wysokość kapitału zakładowego (gdy mówimy o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz o spółach akcyjnych), a także wysokość kapitału wpłacanego (w przypadku samych spółek akcyjnych).

Dane ułatwiające kontakt

Pozostałe dane, które wybierzemy do swojej pieczątki, mogą być naprawdę różne. Kiedyś konieczne było umieszczanie numeru REGON, ale zgodnie z nowelizacją ustawy o statystyce publicznej nie ma już takiego obowiązku. Chociaż jest to informacja nadal często podawana przez przedsiębiorstwa. Z pewnością warto na swojej pieczątce firmowej umieścić dane kontaktowe, takie jak numer telefonu czy też adres mailowy. W przypadku, gdy posiadamy własną stronę internetową, również możemy zamieścić do niej adres. Ponadto ciekawym pomysłem wydaje się zamieszczenie numeru rachunku bankowego czy też logo firmy.