6 najczęstszych błędów w przygotowaniu pliku dla drukarni

18.09.2020

Tworząc materiały reklamowe oraz różnego rodzaju elementy identyfikacji wizualnej, stawiamy na oryginalny projekt i troszczymy się o każdy najmniejszy szczegół – na końcu pozostaje już tylko dostarczenie plików do druku. W pośpiechu często zapominamy, że powinny być one odpowiednio skonfigurowane – pomijamy kilka ważnych aspektów, co znacznie wydłuża proces produkcji ulotek, wizytówek lub innych materiałów. Jakie błędy popełniamy najczęściej?

  1. Zbyt małe spady lub ich brak

W drukarniach mianem spadu określa się zadrukowany obszar arkusza – najczęściej w postaci wąskiego paska. Zostaje on odcięty podczas ostatecznego przygotowywania wydrukowanych reklam czy plakatów. Minimalna szerokość spadu przeważnie powinna wynosić 2 mm, dzięki czemu po przycięciu kartki miejsce zadruku dochodzi do samej krawędzi. W przeciwnym wypadku materiały będą wydrukowane z białymi paskami po bokach lub w ogóle nie przejdą procesu weryfikacji przez drukarkę.

  1. Nieobecność odpowiedniej ilości miejsca na margines

Sytuacja wygląda podobnie, jeśli zapomnimy zastosować odpowiedniej przestrzeni na margines. Dzieje się tak, kiedy grafika lub tekst mieści się zbyt blisko linii krawędzi – projekt zostanie przycięty wraz z elementami, które się na nim znajdują. Bezpieczny margines wynosi minimum 3 mm.

  1. Treści niezamienione na krzywe

Przesłanie prospektów z napisami niezapisanymi w programie graficznym typu CorelDraw na tzw. krzywe, skutkuje zmianą fontu na inny, przez co cała kompozycja ulega „rozsypaniu”. Jest to bardzo poważny problem, ponieważ ostateczny efekt wygląda nieestetycznie i nieprofesjonalnie.

  1. Niewłaściwa kolorystyka

Przed przesłaniem plików do drukarni warto zwrócić uwagę na barwy, może się bowiem zdarzyć że pominiemy tzw. przestrzeń kolorów. Co to dokładnie oznacza? Po prostu: ulotki lub inne materiały reklamowe w wersji cyfrowej nie zostały przekonwertowane z kolorystyki RGB na CMYK. Często zdarza się, że odcienie widniejące na ekranie różnią się od tych widocznych już na wydrukowanych projektach. CMYK pozwala uzyskać znacznie większe spektrum kolorów niż RGB – nie będą one również tak jaskrawe, jak te na monitorze naszego komputera.

  1. Pominięcie wyśrodkowania

Jeśli chcemy zamówić wydruki dwustronne, nie powinniśmy zapomnieć o wyśrodkowaniu – wszystkie marginesy: lewy z prawym oraz górny z dolnym muszą być sobie równe. Bez zastosowania tej prostej funkcji strony nie będą się pokrywać.

  1. Za mała lub za duża rozdzielczość grafik

Kluczowym elementem wszystkich pomysłowych i oryginalnych materiałów promocyjnych czy reklamowych są wysokiej jakości grafiki przyciągające wzrok. Aby równie znakomicie prezentowały się w wersji fizycznej, po wydrukowaniu koniecznie należy zastosować właściwą rozdzielczość: zbyt mała spowoduje brak ostrości oraz nieczytelność drobniejszych obiektów na grafice, natomiast zbyt duża nie wpłynie pozytywnie na jakość fotografii i niepotrzebnie zwiększy objętość pliku. Wówczas pojawiają się problemy z przesłaniem przygotowanego projektu przez Internet.