6 najczęstszych błędów w przygotowaniu pliku dla drukarni
Tworząc materiały reklamowe oraz różnego rodzaju elementy identyfikacji wizualnej, stawiamy na oryginalny projekt i troszczymy się o każdy najmniejszy szczegół – na końcu pozostaje już tylko dostarczenie plików do druku. W pośpiechu często zapominamy, że powinny być one odpowiednio skonfigurowane – pomijamy kilka ważnych aspektów, co znacznie wydłuża proces produkcji ulotek, wizytówek lub innych materiałów. Jakie błędy popełniamy najczęściej?
- Zbyt małe spady lub ich brak
W drukarniach mianem spadu określa się zadrukowany obszar arkusza – najczęściej w postaci wąskiego paska. Zostaje on odcięty podczas ostatecznego przygotowywania wydrukowanych reklam czy plakatów. Minimalna szerokość spadu przeważnie powinna wynosić 2 mm, dzięki czemu po przycięciu kartki miejsce zadruku dochodzi do samej krawędzi. W przeciwnym wypadku materiały będą wydrukowane z białymi paskami po bokach lub w ogóle nie przejdą procesu weryfikacji przez drukarkę.
- Nieobecność odpowiedniej ilości miejsca na margines
Sytuacja wygląda podobnie, jeśli zapomnimy zastosować odpowiedniej przestrzeni na margines. Dzieje się tak, kiedy grafika lub tekst mieści się zbyt blisko linii krawędzi – projekt zostanie przycięty wraz z elementami, które się na nim znajdują. Bezpieczny margines wynosi minimum 3 mm.
- Treści niezamienione na krzywe
Przesłanie prospektów z napisami niezapisanymi w programie graficznym typu CorelDraw na tzw. krzywe, skutkuje zmianą fontu na inny, przez co cała kompozycja ulega „rozsypaniu”. Jest to bardzo poważny problem, ponieważ ostateczny efekt wygląda nieestetycznie i nieprofesjonalnie.
- Niewłaściwa kolorystyka
Przed przesłaniem plików do drukarni warto zwrócić uwagę na barwy, może się bowiem zdarzyć że pominiemy tzw. przestrzeń kolorów. Co to dokładnie oznacza? Po prostu: ulotki lub inne materiały reklamowe w wersji cyfrowej nie zostały przekonwertowane z kolorystyki RGB na CMYK. Często zdarza się, że odcienie widniejące na ekranie różnią się od tych widocznych już na wydrukowanych projektach. CMYK pozwala uzyskać znacznie większe spektrum kolorów niż RGB – nie będą one również tak jaskrawe, jak te na monitorze naszego komputera.
- Pominięcie wyśrodkowania
Jeśli chcemy zamówić wydruki dwustronne, nie powinniśmy zapomnieć o wyśrodkowaniu – wszystkie marginesy: lewy z prawym oraz górny z dolnym muszą być sobie równe. Bez zastosowania tej prostej funkcji strony nie będą się pokrywać.
- Za mała lub za duża rozdzielczość grafik
Kluczowym elementem wszystkich pomysłowych i oryginalnych materiałów promocyjnych czy reklamowych są wysokiej jakości grafiki przyciągające wzrok. Aby równie znakomicie prezentowały się w wersji fizycznej, po wydrukowaniu koniecznie należy zastosować właściwą rozdzielczość: zbyt mała spowoduje brak ostrości oraz nieczytelność drobniejszych obiektów na grafice, natomiast zbyt duża nie wpłynie pozytywnie na jakość fotografii i niepotrzebnie zwiększy objętość pliku. Wówczas pojawiają się problemy z przesłaniem przygotowanego projektu przez Internet.